Under 2014 startades över 20 nya casinosajter enbart på den svenska marknaden. Man kan ju föreställa sig vad detta betyder i ett globalt perspektiv. Utvecklingen är fortsatt stark och den mycket framgångsrika marknadsföringsmodellen med affiliateprogram har snarare påskyndat marknadens expansionstakt.
De större svenska bolagen har på ett sätt befäst sin position på marknaden genom sin storlek och sina finansiella resurser. Men de största har också ett fokus på betting, som ju var början på hela onlinespelsfenomenet, snarare än casinoverksamhet. Det innebär att nya, små aktörer som nischar sig mer eller enbart som rena casinon ändå kan vara konkurrenskraftiga inom grenen, inte minst då de på grund av sina begränsade ekonomiska resurser är tvingade till smarta och effektiva lösningar. Exempel på detta är att de i mycket större omfattning än de väletablerade bolag, använder sig av närmare samarbeten med affiliatesidor, och därigenom locka med bättre erbjudanden för såväl affiliateaktörer som slutkunder. Det kan även röra sig om en mer aktiv marknadsföring på nätet till exempel genom Google, sociala medier och fysiska exklusiva VIP events med anknytning till nätkampanjer. Genom att satsa uteslutande på casinoverksamhet, så kan även sidor och kundtjänster optimeras för det ändamålet och spelarna får ofta därmed en bättre helhetsupplevelse.
Istället för att ta marknadsföringsfighter på gräsrotsnivå med nya konkurrenter så tenderar större bolag att istället köpa upp framgångsrika nykomlingar och knyta dem till sitt utbud av tjänster. Men med möjligheterna som Internet erbjuder kan i vissa fall hela koncerner och kluster av varumärken starta upp med väldigt korta tidsramar. Branschen är därför under ständig utveckling och lockar fler och fler entreprenörer och riskkapitalister, då möjligheterna verkar oändliga.
Eftersom branschen utvecklas och förändras i en så rask takt dyker det hela tiden upp nya företag och nya varumärken och casinosidor. Det kan därför vara lite svårt att hålla en lista helt aktuell och fullständig. Men det finns ett par nya nätcasinon som ändå kan vara bra att känna till.
Sverigekronan är ett relativt nytt nätcasino som snabbt har blivit populärt, framförallt bland yngre spelare. De satsar på en lokal profil och har erbjudanden där spelarna oftare får svenska biobiljetter än online bonusar, och där insättnings- och framförallt uttagsprocesser går snabbt och smidigt, som om det vore ett lokalt svenskt casino.
Anna Casino är ett nyare koncept som riktar sig främst till kvinnliga spelare, ungefär som det litet äldre Maria Casino som ingår i Unibet Group, men med en tydligare feminin profil.
Svea Casino lanserades i början av 2015 som en del i Cherrys utbud. Fokus har legat på utveckling av en ny, fräsch och enkel plattform som funkar lika bra från datorer som mobila enheter. I skrivande stund erbjuds omkring 400 speltitlar, men många fler kommer säkert att läggas till allteftersom.
Playhippo är ännu ett helt nytt casino med en serieteckningsliknande, samt ljus, glad och humoristisk design. De erbjuder mobilappar och en mobilvänlig hemsida i ett fräscht gränssnitt, med rätt stort fokus på ett bra utbud av mobilanpassade spel.